My KoHort4

Saturday, July 13, 2019

KISAH ANAK-ANAKKU....


Anak oohh anak.. wahai anak-anakku..kau la penyeri hidupku.. Tatkala bila balik kerja jer dengan keadaan yang cukup memenatkan.. mane tak nya.. dengan meredah lautannya.. oopsss.. tipu sangat tuh.. hehhe… dengan meredah jem yang teruk gilernyer.. dengan keadaan yang badan cukup-cukup penatnya.. dengan stress di tempat kerja lagi, stress dengan assignment yang tak siap-siap lagi.. tapi bila jer aku sampai rumah pengasuh untuk mengambil buah cinta hati aku nih..nampak jer muka anak-anakku.. terus semua yang aku cakap tadi dengan penat, stress, letih bagai tuh hilang serta merta.. Ya Allah….. sungguh besar dan bermakna Ciptaanmu dan anugerah yang Kau berikan kepadaku.. Aku terpikir.. dengan nikmat yang Kau berikan kepadaku iaitu 2 orang cahayamata yang kadangkala cukup untuk buat aku stress jugak.. hehhe..  memenatkan dek melayan kerenahnya tapi semua tuh akan hilang bila aku selalu bergurau senda, bermain bersama dan banyak buat aktiviti bersama anak-anakku.. aku tak boleh bayangkan macam mana di zaman yang semakin canggih ini ramai lagi yang sibuk nak buang-buang anak laa.. yang dera anak sampai mati la.. macam-macam lagi laa..aishhh.. dorang nih tak tahu ke yang Allah kurniakan anak nih banyak hikmahnya.. untuk membentuk kita untuk menjadi insan yang lebih penyabar, insan yang penuh berkasih sayang, insan yang lebih bertanggungjawab dan yang paling penting insan yang lebih bersyukur dengan pemberianNya disertakan dengan selalu solat untuk minta keberkatan dan kesejahteraan hidup bekerluarga terutamanya dari segi kesihatan anak-anak… Dulu masa aku bujang aku tak pernah terfikir semua tuh.. Nih bila dah berkahwin da nada anak baru aku tahu dan rasa. Aku tak nak cerita pasal aku, aku nak cerita pasal anak-anak aku..

INILAH KISAH 2 PERMATA HATI AKU....
Yang pertama nama anak aku yang aku sendiri berikan namanya ialah MUHAMMAD FATEH ESYAMEL.. Maksud Fateh tuh ialah Pejuang Islam.. Maknanya disini aku nak nanti bila besar anak aku menjadi seorang yang boleh menegakkan islam atau yang memperjuangkan islam, yang dekat dengan agama islam dan cara hidup islam yang lebih sempurna.. Aku nak bila anak aku dah berkahwin die dapat memimpin isteri dan anak-anak die untuk ke jalan Alllah SWT. Itu harapan aku, walaupun harapan aku cukup meggunung tinggi tapi takda salahnya aku menyimpan niat macam tuh,kn? So, along aku beri nama padanya. Die seorang yang sangat-sangat HYPER orangnya.. nak-nak bila die terlebih happy, aku tak tahu la.. die macam tak boleh nak control kehappylan die tuh.. hehhe.. tapi satu jer, bila aku xsehat, sakit..aku Nampak die seorang yang boleh ada dengan aku dan bole menjaga aku.. Die akn tolong picitkan kepala..even aku yang suruh.. tapi takpalah,die buat jugaklkan daripada setengah budak memang harem la nak buat.. Tuh aku tabik spring anak aku yang bernama along.. Anak aku yang kedua pula diberi nama oleh papanya sebagai NUR FATEHAH ELIYA. Die seorang yang sangat manja.. yelah, anak perempuan la katakan.. Sebenarnya tanggungjawab nak besarkan anak perempuan nih lebih sedikit daripada anak lelaki bagi aku.. Sebab aku nak anak aku nih nanti besar die menjadi seorang perempuan yang rajin buat kerja-kerja rumah..pandai dalam masakan.. Orang kata ciri-ciri perempuan la pendek ceritanya..Aku kena banyakkan ajar adab kepada die.. untuk lebe bersopan bila berada dengan lelaki.. cara berpakaian semua la aku kena ajarkan.. Aku kena terapkan agama kepada anak-anak aku.. Dan ank aku no 2 nih aku gelarkan die BEEYA (gabungan BABY & LIA), maka terjadilah nama BEEYA.. ahahahaa…Suaranya cukup manja dan die seorang yang sangat-sangat ceria.. Aku katakana die seorang yang ceria sebab bila bangun dari tidur, die tak pernah nak “moody” macam budak-budak lain.. Normally budak lain bila bangun tidur jer akn “moody”.. tapi beeya tak..bila bangun tidur die akn sentiasa ceria dan tergelak-gelak..ermm..aku pun nak tahu ape rahsia beeya nih bila bangun tidur jer ceria bagai..ahahaha….

*Umi berharap anak-anak umi akan menjadi anak-anak yang soleh dan solehah hendaknya..in shaa allah.. umi dan papa akan selalu mendoakan korang yer.. dan umi berharap yang korang akan dapat menjaga umi dan papa bila kami dah tua nyanyuk nanti sebab budak-budak sekarang di akhir zaman susah nak menjaga ibubapa bila dah tua..ramai jer yang hantar ke rumah-rumah kebajikan.. Setelah ibubapa dah curahkan kasih sayang, harta untuk menjadikan anak-anak cerdik dan dapat kerja yang bagus dan kehidupan yang bagus..tapi ramai yang tak boleh membalasnya jasa orang tua mereka.. Umi dan papa berharap sangat-sangat yang korang tak akan buat kami macam tuh kemudian hari bila kami dah tua..aamiinn*

No comments:

Post a Comment