My KoHort4

Saturday, July 13, 2019

AKU, KDRAMA & RUNNINGMAN

Assalamualaikum semua, nama aku Ita, kalau dalam kelas, kawan-kawan panggil aku Kak Ita. Aku adalah antara student yang nak masuk 'Sweet 40' dalam kelas. Kalau nak ikutkan isu semasa, aku ni dah consider "warga emas" lah (adoiyai😒). Ini adalah entry aku yang pertama dalam tugasan untuk cipta satu blog. Dan ini pulak adalah cerita aku.

KDRAMA
Cerita aku dengan Kdrama ni bermula dengan terjebak melayan cerita Korea yang sangat popular pada tahun 2002 iaitu "Winter Sonata". Sejak aku melayan cerita Jun Sang ni, aku terus berjinak-jinak dalam melayan Kdrama yang lain. Pada masa tu, tak ada lagi online streaming yang boleh diakses macam sekarang. Jadi, bangunan Kotaraya waktu tu adalah tempat pencarian CD cerita-cerita Korea untuk aku. Biasanya, hari minggu lepas balik dari kampung, turun je bas, bangunan Kotaraya adalah 'Pitstop' aku sebelum balik ke rumah sewa. Tajuk-tajuk cerita aku dah pun tahu dengan mengikuti perkembangan carta-carta cerita popular Korea melalui internet. Pada masa tu, carian carta KDrama sangat mudah, cuma takde lagi online Streaming.

KENAPA KDRAMA 
Aku bukanlah tak menyokong drama tempatan, cuma agak susah nak terima drama-drama tempatan yang kebanyakannya jalan cerita dia sama je. Bila tengok drama Korea ni, kebanyakan cerita dia lain dari cerita melayu. Kalau aku nak cerita memang panjang lah. Antara sebab aku tengok cerita Korea ni pun, sebab aku suka tengok cuaca diorang (negara 4 musim, sape tak suka), tempat-tempat diorang yang cantik, muka diorang yang comel-comel. Berbalik kepada cerita KDrama aku tadi, antara cerita-cerita yang aku tengok dari tahun 2002-2010 macam list kat bawah ni (yang aku listkan ni pun, yang aku sangat suka, yang lain aku tak berapa nak ingat) 

Antara Kdrama yang aku tengok

  • Autumn In My Heart
  • Winter Sonata
  • My Girl
  • My Sassy Girl Chun-Yang
  • Full House
  • Goong 1 & 2
  • Boys Over Flower




RUNNINGMAN
Cerita pasal Runningman pulak, Runningman ni sebenarnya "variety show" yang sangat famous kat Korea. Bukan saja di Korea, rancangan ni dah sampai tahap International sambutan dia. Setakat hari aku tulis entry ni, aku belum pernah 'miss' lagi episod Runningman. Episod paling baru pun, aku dah tengok online iaitu episod 458. Aku mula layan rancangan ni sejak episod pertama lagi. Episod pertama dia pada tahun 2010 dan sekarang dah 9 tahun aku masih layan lagi rancangan ni. Aku sarankan kepada semua, rancangan ni memang tak mengecewakan sebab rancangan dia memang boleh buat kita happy je. Boleh dikatakan semua ahli-ahli dalam Runningman ni aku kenal sampaikan ahli yang dah kahwin pon aku kenal isteri diorang ni. Bukan setakat tu je, malah cameraman dia dan juga "PD" dia pun aku kenal. Runningman ni lah peneman setia aku setiap malam Isnin sebab episod baru dia akan keluar kat Korea hari Ahad dan online dia akan keluar hari Isnin. Serious kalau sape dah start tengok rancangan Runningman ni, akan tengok lagi dan lagi. 
😂RUNNINGMAN FUNNY MOMENT😂

MASIH LAYAN KDRAMA
Walaupun aku melayan rancangan Runningman, tapi drama Korea aku tetap layan. Cerita-cerita yang agak baru dari tahun 2010 sampai sekarang, aku masih lagi tengok. Aku listkan kat sini antara cerita-cerita Korea yang aku tengok dari tahun 2010 : 
  • Pinocchio
  • Please Come Back Mister
  • Secret Garden
  • My Love from The Star
  • The Master's Sun
  • The Heirs
  • Descendants of The Sun
  • Goblin
 The Master's Sun-Kdrama favorite aku😍

💖GOBLIN-masih tak boleh move on lagi dengan cerita ni....huhuhu💖

Ok semua, setakat ni je cerita yang aku nak share dengan korang. Drama-drama Korea yang aku share ni semuanya favorite aku. Kalau korang free dan berminat boleh la google ye...nnti boleh kita share keseronokan tengok Kdrama ni together-gether. Sekian dari aku...Ita..
#AKUPEMINATKDRAMABUKANKPOP

No comments:

Post a Comment